Jak obliczyć spalanie paliwa w aucie?

Zastanawiało Was kiedyś jak dawniej, gdy komputery pokładowe były opcjonalne lub nie było ich wcale, radzono sobie z obliczaniem średniego spalania paliwa w aucie? A może wydaje się Wam, że komputer pokładowy w waszym samochodzie przekłamuje?

Sposobów by się tego dowiedzieć było i jest wiele. Jeden z nich – stary jak świat więc być może już go znasz – prosty i przede wszystkim dość miarodajny chciałbym przedstawić właśnie w tym wpisie.

Co zatem należy zrobić by sprawdzić ile pali nasze auto? To proste…

Krok 1. Zatankować auto do pełna.

A dokładniej do tak zwanego pierwszego odbicia dystrybutora. Jeżeli interesują nas wydatki to w tym momencie warto odnotować sobie cenę za litr tankowanego paliwa.

Krok 2. Obrać sobie pewien dystans do przejechania.

Nie za mały ale też i nie za duży. Taki by w trakcie pomiaru nie trzeba było dolewać paliwa. Przykładowo może być to około 50, 100 czy 200km. Następnie pozostaje wyzerować licznik dzienny i wyruszyć w drogę. Oczywiście warunki i styl jazdy należy dobrać do tego co tak na prawdę chce się sprawdzić (jazda miejska, trasa, cykl mieszany itd.).

Krok 3. Ponownie zatankować auto do „pierwszego odbicia” po przejechanym dystansie pomiarowym.

Jeżeli udało się nam przejechać dokładnie 100 kilometrów, wynik otrzymamy już na wyświetlaczu dystrybutora. W przeciwnym razie należy zanotować sobie przebieg z licznika dziennego oraz ilość zatankowanego paliwa.

Krok 4. Przechodzimy do obliczeń.

Równanie jest dość proste. Wystarczy ilość zatankowanego paliwa podzielić przez przejechany dystans a następnie pomnożyć przez 100. Otrzymany wynik to średnie spalanie na 100 kilometrów.

Jeżeli interesuje nas też koszt ich przejechania, wynik wystarczy przemnożyć przez cenę jednostkową litra paliwa, którą zanotowaliśmy przy pierwszym tankowaniu.

Proste? Proste! 🙂

Ale może być jeszcze łatwiejsze. Możemy skorzystać z poniższego narzędzia.

Wystarczy podać wspomniane parametry, nacisnąć przycisk i gotowe.




 

Oczywiście wszelkie opisywane tu obliczenia należy traktować jako przybliżenie rzeczywistych wartości. Opisany sposób daje jednak dość precyzyjne wyniki, niejednokrotnie dokładniejsze od tych wyliczonych przez komputer pokładowy, zwłaszcza w starszych autach.

Zatem w drogę i udanych obliczeń!

 

Podziel się tym postem!
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print